راهنمای خرید, مجله آوا

راهنمای خرید یک سیستم صوتی مناسب

سیستم صوتی

راهنمای خرید یک سیستم صوت مناسب

انتخاب میکسر مناسب

انتخاب میکسر مناسب

میکسر (Mixer) خود را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

میکسرها یا همان ترکیب‌کننده های صدا دستگاه‌هایی هستند که قابلیت دریافت ورودی‌های مختلف، مانند میکروفن یا خروجی سازهای مختلف یا دستگاه های پخش (Player Systems) را دارد و می تواند خروجی یا خروجی های مختلف میکس شده را برای ضبط یا پخش ارائه دهد. به طور معمول ۲ گونه میکسر صوت وجود دارند:1- میکسرهای آنالوگ پاور دار (Powerd Mixer) که دارای آمپلی فایر (تقویت کننده صدا) هستند 2_ بدون پاور (Unpowered Mixer) . در حال حاضر نسل جدیدی از کنسول‌های دیجیتال نیز ساخته شده که امکانات متنوعی برای میکس و افکت گذاری به ما می‌دهند.

در ادامه شما را راهنمایی می کنیم که بدانید کدام یک از این ۳ نوع دستگاه برای شما مناسب‌تر است. ( نکته قابل توجه این است که شما در طول این مقاله ذهن خود را بر روی سایز و نوع مکان اجرا و گروه مخاطب خود متمرکز نمائید تا بتوانید در انتها نتیجه دلخواه را بگیرید.)

پاور میکسر

پاور میکسر :

برای اجراهای کوچک زنده در مکان های مختلف مانند: سالن های همایش یا رستوران ها و تالارها یا هیئت‌هایی که بصورت دسته های عزاداری حرکت و جابجایی دارند و … شما نیاز به تجهیزاتی دارید که جمع و جور و حمل آنها آسان باشد و براحتی بتوانید آنها را در اتومبیل خود همراه وسایل دیگر حمل کنید. پاور میکسر در این شرایط برای شما احتمالاً بهترین انتخاب خواهد بود.

همه آنچه که شما احتیاج دارید یک تقویت کننده، یک میکسر (ترکیب کننده) صدا، اکولایزرها و افکت ها در یک کنسول جمع شده اند، کافی است میکروفن ها و بلندگوهای خود را وصل و اجرای خود را شروع کنید.

میکسرهای آنالوگمیکسرهای آنالوگ

بیایید فرض کنیم شما یک گروه موسیقی هستید و تعدادی نوازنده و خواننده دارید و در سالن های مختلفی هم اجرا می کنید. در این سناریو، میکسر سنتی آنالوگ نه تنها به سهولت امکان ورود و میکس (ترکیب) صداهای خوانندگان و سازها را می دهد بلکه اجازه خواهد داد که شما بر اساس وسعت محل اجرا و تماشاچیان خود، تقویت کننده و بلندگوی مناسب را انتخاب کنید و محدودیت نداشته باشید.

بسیاری از میکسرها امروزه دارای افکت ها و تنظیمات متنوعی هستند و نیازهای شما را پاسخگو خواهند بود.

میکسرهای دیجیتالمیکسرهای دیجیتال

میکسرهای دیجیتال مانند Mackie TT۲۴ حرفه ای یا حتی میکسرهای سایز کوچک استودیویی مانند YAMAHA ۰۱V۹۶ دارای خصوصیاتی چون افکت های دیجیتال و کنترل های مختلف برای تنظیمات صدای خروجی می باشند. یکی از مزایای استفاده از سیستم های دیجیتال، امکان ذخیره تنظیمات و فراخوانی مجدد آنهاست چرا که در اجرای زنده سرعت عمل و پرهیز از خطا بسیار مهم است.

این امکانات برای شما سیستمی حرفه ای ارائه می دهد و نیازهای استودیوی صدابرداری شما را پاسخگو خواهند بود.

انتخاب میکروفون مناسب

انتخاب میکروفون مناسب

میکروفن ها اولین مرحله دریافت صوت هستند و انتخاب مناسب آنها مهم است. بطور معمول میکروفن‌های داینامیک امکان استفاده در هر شرایطی را دارند. برای مداحی از این نوع میکروفن استفاده گسترده می شود مانند میکروفن ND۹۶۷ساخت کمپانی ElectroVoice که این روزها مورد توجه قرار گرفته است.

میکروفون سیم پیچ متحرک یا داینامیکی (Dynamic )از یک سیم‌پیچ که در میدان مغناطیسی و یک دیافراگم که به سیم پیج متصل است تشکیل شده است که با برخورد امواج صوتی دیافراگم شروع به حرکت می‌کند و حرکت دیافراگم موجب تحرک سیم پیج در میدان مغناطیسی شده و این کار باعث می شود تا در سیم پیچ، ولتاژی توسط میدان القاء شود.

میکروفن های کندانسر یا خازنی (Condenser) که معمولاً برای ضبط با کیفیت بالا در استودیوها به کار می‌روند برای تبدیل انرژی صوت به الکتریکی به جای استفاده از تغییرات مغناطیسی از تغییرات ولتاژ (الکترواستاتیکی) استفاده می‌کنند. این میکروفون‌ها به یک منبع تغذیه که معروف به فانتوم پاور هستند برای راه اندازی نیاز دارند که این منبع در اکثر میکسرها و کارت های صدای حرفه ای وجود دارد.

و در آخراینکه میکروفن‌های بیسیم ارزش و جایگاه خود را زمانی نشان می‌دهند که شما نیاز به جابجایی و تغییر محل خود در حین اجرا داشته باشید.

انتخاب بلندگو مناسب

بلندگوها می توانند بصورت اکتیو (دارای مدار تقویت کننده صوت ) یا پسیو ( بدون تقویت کننده ) باشند. اکتیو بدان معناست که بلندگو دارای آمپلی فایر (تقویت کننده) است و مزیتی را فراهم می کند که شما دیگر نیازی به خرید پاور امپلی فایر جداگانه و حمل و ست کردن با بلندگوها را نداشته باشید. برعکس بلندگوهای پسیو، پاور ندارند اما در طیف گسترده ای از خصوصیات فنی عرضه می‌شوند. بطور کلی باندهای پسیو دارای ظرفیت‌های بسیار بالاتر قدرت نسبت به باندهای اکتیو هستند. اگر شما در حال حاضر پاور خودتان را خریداری نموده اید این بلندگو مناسب شما خواهد بود.

عوامل دیگری نیز برای بررسی وجود دارند مانند: قصد اضافه کردن ساب ووفر به سیستم یا ایجاد bi-amped, tri-amped بدین معنا که برای هر طیف فرکانسی تولید شده توسط کراس اور از تقویت کننده جداگانه ای برای بلندگوی مخصوص آن استفاده کنیم یعنی برای صدای باس از یک تقویت کننده جداگانه، برای راندن ووفر بلندگو و برای تریبل از تقویت کننده دیگری برای راندن تویتر، های و میدرنج استفاده شود.(این یک تکنیک حرفه ای است و اینجا فقط جهت اطلاع بصورت مختصر و ناقص آمده است . )

انتخاب سیستم مانیتورینگ مناسب

اگر خواننده یا نوازنده شما بتواند موسیقی در حال اجرا را بدرستی بشنود آنگاه ناهماهنگی بوجود نمی آید و این نشانه انتخاب صحیح بلندگوی مانیتورینگ است.

امروزه گزینه های زیادی برای انتخاب بلندگوهای مانیتوری وجود دارد: بلندگوهای اکتیو (معمولاً از این نوع بلندگوها بیشتر استفاده می‌شود)،بلندگوهای پسیو طراحی شده برای این کار و هدفون های تو گوشی بیسیم و با سیم.

انتخاب پاور آمپلی فایر مناسب

انتخاب پاور آمپلی فایر مناسب

اگر تا به اینجا تصمیم دارید پاورمیکسر یا بلندگوی اکتیو داشته باشید دیگر نیازی به این دستگاه ندارید . با این حال اگر شما نیاز به انتخاب پاور برای یک بلندگو دارید یک قاعده کلی این است که پاوری انتخاب کنید که توان خروجی آن کمی بیشتر از توان بلندگو در آمپدانس آن باشد.

اضافه کردن سیگنال پروسسور به سیستم صوتی خود

سیگنال پروسسورها (افکت‌ها) برای ایجاد تغییرات دلخواه ما بر روی سیگنال‌های دریافتی از ورودی میکروفون یا ورودی Line In استفاده می شود. افکت ها برای اجرای زنده معمولاً شامل (reverb, delay, EQ graphic or parametric, وcompression و limiting ) است.

این مهم است که افکت پروسسوری انتخاب کنیم که برای اجرای زنده بهینه شده باشد. محصولاتی مانند DriveRack PA ساخت dbx که تا حد زیادی به بهبود کیفیت فنی اجراها کمک می کند.

انتخاب کابل ها و اتصالات مناسب

اغلب بقدری درگیر انتخاب تجهیزات دیگر می‌شویم که مسئله مهمی مثل کابل مناسب را فراموش می‌کنیم. کابل خوب و انتخاب درست آن بدین معناست که شنوندگان شما تفاوت را در اثر و کارتان احساس کنند. از وجود کابلهای اضافی و دست و پا گیر و جلوی چشم اجتناب کنید و تنها به مقدار لازم از کابل ها برای اتصال بلندگوها و میکروفن هایتان به میکسر استفاده نمائید. انتخاب کابل مناسب تنها کافی نیست بلکه باید از فیش های(کانکتور) مرغوب در کنار کابل ها بهره بگیرید.

سخن پایانی

در نهایت، به قدری محصولات متنوع و نیاز ها متفاوت هستند که نمی توان نسخه ای عمومی برای همه ارائه داد، لذا جهت مشاوره و خرید می‌توانید با قسمت پشتیبانی تماس گرفته و از مشاوره ی بهترین متخصصین آوا-ای وی ال  به صورت رایگان استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *