مجله آوا

راهنمای خرید امپلی فایر

راهنمای خرید امپلی فایر

راهنمای خرید امپلی فایر / آمپلی فایر چیست

هنگام خرید یک آمپلی فایر ، سؤالات زیر در ذهن ما ایجاد می شود: “چگونه می توانم از این آمپلی فایر استفاده کنم؟ آیا قرار است از یک ساب ووفر یا دو ساب ووفر پشتیبانی کند؟ از یک جفت بلندگو یا دو جفت بلندگو پشتیبانی کنید؟ یا شاید چند بلندگو و چند بلندگو؟

دانستن این اطلاعات به شما در تصمیم گیری اولیه کمک می کند. یعنی اینکه بر اساس تعداد کانال و میزان توان مورد نیاز ، به چه نوع آمپلی فایر نیاز دارید. بنابراین اجازه دهید نگاهی به انواع مختلف آمپلی فایر بر اساس تعداد کانالهای خروجی داشته باشیم.

انواع آمپلی فایر ها با مشخصات کامل

آمپلی فایر های مونو دارای کانال خروجی هستند. آنها معمولاً برای تأمین انرژی ساب ووفرها استفاده می شوند. و بدانید که بر اساس آمپلی فایر و امپدانس ساب ووفر می توانید یک ، دو یا حتی بیشتر از دو ساب ووفر را به یک آمپلی فایر تک من وصل کنید.

آمپلی فایر های 2 کاناله قطعاً تنوع بیشتری به شما می دهند. در این حالت می توانید از دو کانال خروجی برای توان دادن یک جفت بلندگو استفاده کنید ، مانند آنهایی که روی درهای جلوی خودرو نصب شده اند. همچنین شایان ذکر است که بیشتر آمپلی فایرهای دو کانال قابلیت بریج شدن را دارند (یعنی ادغام خروجی دو کانال و تبدیل آن به کانال قوی تر). این یک روش عالی برای تأمین توان یک ساب ووفر است.

واضح است که آمپلی فایرهای 4 کانال گزینه های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند. آنها برای توان بخشیدن به دو جفت بلندگو عالی هستند. شما همچنین می توانید با تقویت یک جفت بلندگو با برد کامل که در جلوی خودرو از طریق دو کانال آمپلی فایر نصب شده است ، از گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود لذت ببرید. با این حال ، خروجی دو کانال دیگر برای راه اندازی ساب ووفر ساخته شده است. در حقیقت ، شما می توانید فقط با یک بسته ، صدای شفاف و قدرتمند از هر دو فرکانس بالا و پایین داشته باشید.

خرید آمپلی فایر در انواع مدل ها با قیمتی ارزان

/ راهنمای خرید امپلی فایر / آمپلی فایر چیست / راهنمای خرید آمپلی فایر /

داستان آمپلی فایرها به چهار کانال به پایان نمیرسد. آمپلی فایر های 5 کاناله همچنین به شما این امکان را می دهند که کل سیستم را فقط با یک آمپلی فایر قدرت دهید. این آمپلی فایرها دارای چهار کانال برای توان اسپیکرهای پشتی و جلویی هستند و علاوه بر چهار کانال ، یک کانال پنجم نیز وجود دارد که در واقع قادر به اعمال قدرت بیشتر در ساب ووفرهای شما است. علاوه بر این ، لازم به ذکر است که اگر می خواهید سیستم قابل توسعه در آینده داشته باشید ، یک آمپلی فایر 5 کانال می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

یكی از سؤالات بیشتر ما این است كه: “آمپلی فایر من چقدر قدرت باید داشته باشد؟”

به هر حال ، این یک سوال خوب است. مهم است که قبل از مقایسه آمپلی فایرها از نظر توان و قدرت ، از توان آمپلی فایر آگاه باشید. معمولاً برای هر آمپلی فایر دو نوع توان وجود دارد: : Peak power و RMS power

Peak power  حداکثر توان خروجی است که یک آمپلی فایر می تواند در یک لحظه تولید کند. میزان توان اغلب به همان عددی است که در جعبه آمپلی فایر می بینید. اما باید بدانید که این توان فایده خاصی ندارد و مورد استفاده قرار نمی گیرد. همیشه باید میزان توان RMS را در نظر بگیرید.

RMS  معیاری از خروجی توان آمپلی فایر است که به عنوان قدرت دائمی آن در نظر گرفته می شود. توصیه می شود هنگام خرید یک آمپلی فایر به شماره RMS توجه کنید.

اگر می خواهید از توان واقعی یک آمپلی فایر اطمینان حاصل کنید ، آمپلی فایر مورد نظر خود را از بین آنهایی که دارای توان مصرفی هستند مطابق با استاندارد CEA-2006 انتخاب کنید. نیازی به گفتن نیست ، این استاندارد حاوی دستورالعمل های خاصی برای اندازه گیری توان آمپلی فایر است. بنابراین آمپلی فایرها مطابق با این استاندارد همه ارزیابی شده و به عبارتی امتحانات خود را گذرانده اند./ راهنمای خرید امپلی فایر

اما بعد از دانستن تمام این اطلاعات ، باید بدانید که برای تنظیم بلندگوهای خود چقدر توان لازم دارید. اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که هرچه توان آمپلی فایر شما بیشتر باشد ، بهتر می شود.

درست است ، شما می خواهید توان آمپلی فایرتان به اندازه باشد تا سیستم شما بتواند انواع موسیقی پر قدرت ، شفاف و بدون اعوجاج را پخش کند و همچنین بتواند به راحتی تغییرات ناگهانی صدا را کنترل کند. در حقیقت ، این چیزی است که به عنوان Headroom معروف است.

قبل از شروع هر کار ، میزان توان RMS را در بلندگوها یا ساب ووفرهای خود در نظر بگیرید و مرحله بعدی بررسی این است که آیا این دو با هم سازگار هستند یا خیر. به عنوان مثال ، برای به دست آوردن Headroom مناسب ، اگر ساب ووفر با قدرت 200 وات RMS دارید ، آن را با یک آمپلی فایر تقویت کنید که دارای خروجی 250 وات RMS باشد. در این صورت ، سیستم شما می تواند موسیقی مورد نظر خود را بدون تحریف ، به روشی کاملاً واضح پخش کند ، به خصوص هنگامی که شما صدای سیستم ماشین خود را زیاد می کنید ، هر چه آمپلی فایر توان بیشتری داشته باشد ، نتیجه بهتری خواهد داشت. به طور کلی هرچه توان بیشتر باشد بازده سیستم نیز بیشتر می شود./ راهنمای خرید امپلی فایر

ویژگی های آمپلی فایر / راهنمای خرید امپلی فایر

بسته به نوع آمپلی فایر شما و نحوه استفاده از آن ، برخی از ویژگی ها وجود دارد که در اکثر آمپلی فایرها مشترک است و هنگام خرید آمپلی فایر باید به آنها توجه کنید.

اینها می توانند شامل فیلترهای پایین گذر و بالاگذر ، قابلیت افزایش باس و ورودی های مخصوص بلندگو باشند. باید بدانید که فیلترهای پایین گذر و بالاگذر نقش مهمی دارند. آنها تضمین می کنند که آمپلی فایر شما فقط فرکانس های مورد نظر شما را تقویت می کند. فیلتر بالاگذر همانطور که از نام آن پیداست ، فرکانسهای پایین ناشی از سیگنال ورودی به آمپلی فایر را از بین می برد و فرکانس های بالا را عبور می دهد.

هنگامی که آمپلی فایر به بلندگوهای کوچکتر قدرت می دهد ، از فیلتر بالا گذر استفاده می کنید. به این ترتیب ، انرژی آمپلی فایر شما به گونه ای هدایت می شود که بتواند صداها را بهتر پخش کند.

فیلترهای پایین گذر درست برعکس است. آنها فرکانس های بالا را از بین می برند و فرکانس های کم را عبور می دهند ، به عبارت دیگر آنها را تقویت می کنند. در هنگام استفاده از یک آمپلی فایر برای تأمین توان یک ساب ووفر ، به فیلتر پایین گذر نیاز خواهید داشت. به این روش ، آمپلی فایر می تواند توان خود را در تقویت صداهای با فرکانس پایین متمرکز کند.

ناگفته نماند که برخی از فیلترها متغیر هستند ، به این معنی که به شما امکان می دهند فرکانس مورد نظر خود را برای فیلتر انتخاب کنید. برخی دیگر ثابت هستند ، به این معنی که شما در استفاده از یک نوع فرکانس خاص محدود هستید.

فیلترهای متغیر ، خروجی آمپلی فایر را دقیق تر می کنند. یکی دیگر از ویژگی های مورد بحث ، Bass boost است.

 

بله ، همانطور که از نام آن پیداست ، Bass boost  باعث افزایش خروجی فرکانس پایین یک آمپلی فایر می شود ، بنابراین می توانید خروجی باس قوی تر از ساب ووفرها و بلندگوهای بزرگتر دریافت کنید.

فرکانس تقویت باس می تواند ثابت یا متغیر باشد و شدت تقویت نیز می تواند ثابت یا متغیر باشد. افزایش باس قابل تنظیم گزینه های بیشتری به شما می دهد تا صدای خروجی آمپلی فایر شما بیشتر سازگار باشد. بنابراین اگر قصد ارتقاء ساب ووفرهای خود را دارید ، به این ویژگی توجه کنید.

حال علاوه بر تعداد کانال های خروجی بلندگو که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم ، باید توجه داشته باشیم که آمپلی فایر ها دارای خروجی ها و ورودی های دیگری نیز هستند که ممکن است شما به آن نیاز داشته باشید.

اولین مورد ورودی های مخصوص بلندگو است. بیشتر آمپلی فایرها سیگنال را از گیرنده از طریق ورودی های RCA متصل به خروجی های Preamp در دستگاه پخش کننده اتومبیل دریافت می کنند. رادیوهای نصب شده در کارخانه معمولاً به خروجی های Preamp مجهز نیستند. بنابراین اگر قصد دارید آمپلی فایر خود را به یک رادیو نصب شده در کارخانه متصل کنید ، آمپلی فایر شما به ورودی های مخصوص بلندگو نیاز دارد. آنها به شما این امکان را می دهند تا سیم های مخصوص را به بلندگو ماشین خود متصل کنید تا سیگنال مورد نیاز آمپلی فایر را بدست آورید.

اگر می خواهید یک سیستم صوتی را با چندین آمپلی فایر جفت کنید ، باید یک آمپلی فایر را با این ویژگی ها در نظر بگیرید. از آنجا که این نوع آمپلی فایرها دارای خروجی Preamp هستند ، بنابراین شما قادر خواهید بود سیگنال را به آمپلی فایر ارسال کرده و مجدداً آن را خارج کنید بدون اینکه نیاز به کابل های دیگری داشته باشید که همگی از دستگاه استریوی خودرو منشعب شده باشند. / راهنمای خرید امپلی فایر / آمپلی فایر چیست / راهنمای خرید آمپلی فایر /

کیفیت ساختاری یک آمپلی فایر / آمپلی فایر چیست

سوال دیگری که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که “چرا یک آمپلی فایر گران تر خریداری می کنید؟”

برای پاسخ به این سؤال ، باید دو نوع آمپلی فایر را از دو تولید کننده مختلف مقایسه کنیم. یکی ارزان و دیگری کمی گران. بنابراین بیایید ببینیم تفاوت بین این دو چیست./ راهنمای خرید امپلی فایر

هر دو آمپلی فایر مونو و دارای قدرت یکسان برای کار با ساب ووفر هستند. نوع اول ، که ارزان تر است ، می توان در رده آمپلی فایرهای خوب قرار داد. اگر کاور را باز کنید ، متوجه می شوید که از یک تخته ساده با یک سری سیم کشی باز و قابل مشاهده تشکیل شده است که می تواند باعث ایجاد نویز در داخل سیستم شود. این تابلو دارای ترانزیستورهای دارای اثر میدان (FET) می باشد که می توانند تا حد زیادی گرم شوند و در نتیجه پدیده اعوجاج ایجاد می شود. خازن ها و همچنین کویل های موجود در مدار اندک هستند ، بنابراین انرژی زیادی ندارند و در نتیجه دامنه زیادی برای تقویت نویز ندارند.

و اکنون نوبت به آمپلی فایر دوم ، آمپلی فایر راکفورد ، تقریباً دو برابر قیمت قبلی می باشد. اگر این آمپلی فایر را باز کنید ، فوراً خواهید فهمید که چرا اینقدر گران است. درست است ، هنگامی که آن را باز کردید ، به یک تخته مداری برخوردید ، با همه چیز مرتب و با عناصر بزرگتر و قوی تری که روی آن تعبیه شده اند. این مدار همچنین دارای یک عنصر گرمایش ویژه است که در واقع گرمای تولید شده در مدار را بیرون می کشد ، از این طریق آن را خنک می کند و در نتیجه بازده کلی را افزایش می دهد. در کل ، شما یک آمپلی فایر با عملکرد بهتر دارید که صدایی با کیفیت بهتری ایجاد می کند./ راهنمای خرید امپلی فایر / آمپلی فایر چیست / راهنمای خرید آمپلی فایر /

سیم کشی آمپلی فایر

حال ، بیایید کمی در مورد یکی از مهمترین عوامل عملکرد آمپلی فایر صحبت کنیم ، و این چیزی نیست جز سیم کشی آمپلی فایر./ راهنمای خرید امپلی فایر / آمپلی فایر چیست / راهنمای خرید آمپلی فایر /

آمپلی فایر شما باید به منبع تغذیه مداوم مجهز باشد تا بتواند در توان اوج خود عمل کند. بنابراین ، شما باید یک کابل سیم کشی با کیفیت بالا برای آمپلی فایر خود خریداری کنید. / راهنمای خرید امپلی فایر

اگر از سیم کشی ارزان یا بسیار ضعیف برای اتصال آمپلی فایر خود استفاده می کنید ، سیستم خود را از برق متناسب با آن محروم می کنید و به قیمتی که پرداخت کرده اید عملکرد خوبی کسب نخواهید کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *