مجله آوا

میکسر صدا چیست ؟

میکسر صدا چیست

میکسر صدا چیست ؟

میکسر صدا وسیله ای است که وظیفه اصلی آن دریافت ، میکس کردن ، پردازش و نظارت بر صدا است. امروزه با استفاده از میکسر برای صدا و موسیقی ، که مخصوص موبایل و تبلت است ، می توانید کارهای میکسر را انجام دهید. اما هنوز هم ، بسیاری از نوازندگان و صاحبان استودیو ترجیح می دهند با میکسر کار کنند و بتوانند دکمه ها را لمس کنند. میکسر صدا میکسرها در چهار مکان استفاده می شوند: اجرای زنده (مانند کنسرت) ، استودیو ضبط ، پخش گفتار ، و در فیلم / تلویزیون.

انواع روش های میکسر صدا

امروزه بیشتر افراد که می خواهند استودیو بسازند از تخته مخلوط کن آنالوگ برای مخلوط کردن صدا استفاده می کنند (روشی که ورودی ها و خروجی ها به ضبط کامپیوتر مات ، کارت صدا یا DAW وصل می شوند).

البته اگر قصد دارید بدون میکسر کار کنید ، ممکن است از رابط صوتی استفاده نکنید (از این طریق می توانید با قرار دادن رایانه به عنوان مرکز ، صدا را به ترک های صوتی یا افزونه ها ارسال کنید). روش های دیگر مخلوط کردن صدا استفاده از میکسرهای دیجیتالی است که اغلب توسط افرادی که دارای ضبط کننده های چند مسیر هستند استفاده می شود. میکسر صدا چیست

اما امروزه بسیاری از افراد از مدل میکسر جدید استفاده می کنند که ترکیبی از رابط صوتی و میکسر است زیرا این میکسر ها یک رابط صوتی واحد دارند. میک

سر صدا چیست

انواع میکسر صدا :

میکسر انواع مختلفی دارد.

  • میکسر آنالوگ
  • میکسر دیجیتال
  • میکسر نرم افزاری
  • پاور میکسر
  • DJ Mixers
  • میکسر استودیو

امروزه بسیاری از میکسرها برای ضبط زنده و صوتی استفاده می شوند و از این نظر به راحتی قابل تشخیص نیست.

تفاوت میکسر آنالوگ و دیجیتال / میکسر صدا چیست

هر کدام از این میکسرها مزایا و معایب خاص خود را دارند. بزرگترین مزیت میکسرهای دیجیتال نسبت به آنالوگ ، امکان ذخیره کلیه تنظیمات صدا ، حتی افکت ها است.

این تنظیمات در حافظه داخلی دستگاه ذخیره می شوند و شما می توانید در هر زمان لازم به راحتی صدای صاف را در ضبط های مختلف ایجاد کنید. اما در میکسرهای آنالوگ همه چیز به صورت دستی انجام می شود و ذخیره سازی داده ها امکان پذیر نیست. میکسر صدا چیست

مهمترین مزیت میکسرهای آنالوگ نسبت به میکسرهای دیجیتال این است که فرآیند ترکیب سیگنال ها از کلیه کانال ها با استفاده از مدار آنالوگ انجام می شود و یک بعد مطلوب به سیگنال اضافه می کند که برای شنونده بسیار آشنا است.

میکسرهای دیجیتال صرفاً سیگنال را با استفاده از کدهای باینری دیجیتال (1 و 0) پردازش می کنند. میکسر آنالوگ در استودیوهای ضبط خانگی و خانگی بسیار محبوب است و طرفداران بسیاری دارد. بسیاری از افراد به جای به روزرسانی کارت صدا برای وصل کردن میکروفون و هدفون به استودیوی خانگی تمایل به خرید میکسر آنالوگ دارند زیرا این امر مقرون به صرفه است. میکسر صدا چیست

کانالها

مهمترین جنبه درک میکسرها ، درک کانالها است. تقریباً در همه میکسرها کانالها باند شده اند. کانالها اساساً مسیرهای سیگنال هستند. میکسر صدا چیست

سیگنال از طریق آنها وارد دستگاه می شود ، سپس کانال را با افزایش ورودی تقویت می کند. یک میکسر با تعداد بیشتر کانال ارتباطی بیشتری را فراهم می کند. میکسرها قادر به اتصال میکروفون یا دستگاههای سطح خط مانند آمپلی فایر و preamp هستند. preamp یک دستگاه مستقل یا مداری در میکسر است که جریان کم را به حالت استاندارد تقویت می کند.

میکروفون ها و سازهایی مانند گیتار سیگنال های بسیار ضعیفی دارند که برای رسیدن به سطح خط باید با استفاده از preamp تقویت شوند. میکسر صدا چیست

میکسر صدا چیست

Gain

روی هر میکسر خوب ، بخشی با نام “Gain” ، “Sens” یا “Trim” وجود دارد. هر سه کلمه یکسان هستند ، به زبان ساده ، وظیفه این حجم افزایش “فرکانس ورودی” است.

برای فهم بهتر این قسمت به یک شیر آب فکر کنید: آب (سیگنال) از طریق لوله (سیم ورودی) وارد می شود و نوع شیر آب (Gain) مقدار ورودی به سینک را محدود می کند.

سیگنال ورودی به میکسر از صداهای مختلف در حجم های مختلف ساخته شده است ، با افزایش فرکانس ، به طور طبیعی برخی سیگنال های بسیار ضعیف را از بین می برد. مگر اینکه بسیار حرفه ای باشد.

شاید مقاله ی زیر را نیز بپسندید :

پاور میکسر چیست + راهنمای خرید پاور میکسر 

استفاده از Gain

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که این حجم در مورد تنظیم نوع صدا و کیفیت آن است. در حالی که از Gain برای افزایش حجم ورودی استفاده می شود.

با افزایش حجم ، حساسیت صدای ورودی افزایش می یابد. برای افزایش صدا ، فیدرها نیز برای تنظیم صدای خروجی طراحی شده اند. (در بعضی از میکسرها فیدر وجود ندارد و سطح شماره در آن قرار دارد)

علاوه بر این ، هرگونه تغییر در تنظیمات Gain بر صدای مانیتور یا سایر وسایل کمک خواهد کرد ، بنابراین مراقب باشید. اگر نمی دانید چگونه با آن کار کنید صدای خوبی نخواهید گرفت.

تنظیم اکولایزر میکسر

برای تازه واردان ، اکولایزر را می توان وظیفه تقویت یا قطع فرکانس های خاص برای دستیابی به صدای بهتر یا از بین بردن صداهای آزار دهنده توضیح داد.

قسمت EQ اکثر میکسرها توسط Gain کنترل می شوند که از چندین بخش تشکیل شده است. این موارد شامل 1 تا 13 فیدر لاغر یا 3 تا 33 فیدر است.

اکولایزرها به سه بخش تقسیم می شوند:

  • بیس bass
  • میدرنج mid
  • تریبل hi

با افزایش اندازه میکسر از کوچک به بزرگ ، میزان کنترل بر EQ هر کانال در حال افزایش است.

بسیاری از میکسرهای دیجیتال به شما امکان می دهند EQ گرافیکی در هر کانال داشته باشید. می توانید کانال را روی صفحه انتخاب کرده و EQ آن را تنظیم کنید.

اما اگر فرکانس خاصی را به سرعت در یک برنامه زنده قطع کنید ، می تواند مشکل ساز باشد ، در این حالت زمان بسیار مهم است.

اگر قصد خرید و یا اجاره یک میکسر صدا را دارید ، بسته به قابلیت میکسر EQ ، به ساده ترین تنظیمات زنده و ساده مخلوط کننده ، به تنظیم کننده های مختلف پارامتری احتیاج دارید.

ما به شما گفته ایم كه چگونه از EQ استفاده كنید ، اما چگونگی تسلط بر آن نیاز به تجربه و دانش زیادی دارد. اگر مبتدی هستید ، بهتر است EQ را در صورت امکان (بدون افزایش فرکانس یا برش) در Flat تنظیم کنید.

برند های موجود میکسر در فروشگاه آوا ای وی ال :

برای مشاهده ی میکسر ها در هر برند روی برند مورد نظر کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *