مجله آوا, مقالات

ساب ووفر کاردیود چیست ؟ چرا به آن نیاز دارید؟

ساب ووفر کاردیو چیست

ساب ووفر کاردیود چیست ؟ چرا به آن نیاز دارید؟

شاید با نگاه عنوان بالا فکر کنید که دو مقاله مختلف به اشتباه با یکدیگر ترکیب شده اند. “کاردیود” کلمه ای است که معمولاً برای میکروفون ها استفاده می شود ، نه بلندگو .

هر دو میکروفون و بلندگو مبدل هایی هستند که الکتریسیته را به فشار هوا تبدیل می کنند و بالعکس ، هر دو در پایین زنجیره صوتی هستند. این دو ماشین دقیقاً همان کارهایی را انجام می دهند که در مقابل یکدیگر قرار دارند. بنابراین حتی اگر در هنگام صحبت از کلمه cardiod و الگوهای میکروفون و دیافراگم آنها استفاده کنیم ، کلمه cardiode در مورد بلندگوها و الگوهای انتشار آنها نیز صدق می کند. ساب ووفر کاردیود چیست

ساب ووفر کاردیود چیستچند جهته

تقریباً همه بلندگوها تا حدودی مغرضانه هستند ، بنابراین اشتباه نیست که آنها را کاردیود بنامیم ، اما ساب ووفرها فرض متفاوتی دارند. همه ساب ووفرها چند بعدی هستند ، به این معنی که به دلیل قوانین فیزیک ، امواج را در چندین جهت مختلف پخش می کنند. برای اینکه بتوانیم یک فرکانس صوتی یک طرفه ایجاد کنیم ، به جعبه ای نیاز داریم که اندازه و طول آن نزدیک به فرکانس مورد نظر برای انتشار باشد.

فرکانس 4 هرتز تقریباً سه متر طول دارد و غیر ممکن است برای ساب ووفر شما خیلی بزرگ باشد. این به این معنی است که یک ساب ووفر با شدت برابر امواج از همه جهت ساطع می شود.

انواع میکروفن ها در اینجا ببنید

نکته ی منفی

چند جهته بودن ساب ووفر باعث سردرد شما می شود. هنگام تهیه مرحله ای برای اجرای زنده ، مراقب باشید تا در هنگام قرار دادن ساب ووفرها در زیر جعبه های بالا ، جعبه های بالا را در مقابل میکروفون ها قرار دهید تا از بازخورد جلوگیری کنید. این به شما امکان می دهد ساب ووفرها با جعبه های بالا تراز شوند و در مرحله باشند. ساب ووفر کاردیود چیست

درست است که جعبه های بالا انرژی ساب ووفر را به جلو متمرکز می کنند ، اما ساب ووفرها انرژی زیادی را مستقیماً به میکروفون ها منتقل می کنند ، زیرا به سمت بیننده هدایت می شوند.

به همین دلیل است که بسیاری از مهندسان صدا از کنسول یا میکروفون خود از فیلتر صاف یا دکمه های کم برش استفاده می کنند. این دکمه ها به آنها کمک می کند تا بازخورد را کنترل کنند. در صورت عدم کنترل ، آنها در فرکانس های بم باعث ایجاد اختلال می شوند.

اگر بیش از یک ساب ووفر روی صحنه دارید ، زیرا می خواهید باس بیشتری داشته باشید ، ساب ووفرها دخالت می کنند. در سالن اجرای زنده مناطقی وجود خواهد داشت که صدا به طور کامل از بین برود یا صدای باس خیلی بلند شود.

مقال

دلیل این امر ممکن است به دلیل اختلاف زمانی بین فرکانس های بم مستقیم یا بازتاب ناشی از انتشار فرکانس های بم در همه جهات باشد. علاوه بر این ، این انرژی جمع می شود و در صحنه شنیده می شود. این انرژی های انباشته شده می توانند بیش از حد صدا را در مرحله خالی منعکس کنند ، می توانند باعث لرزیدن قسمت های مختلف طبل شوند و مشکلات زیادی ایجاد کنند. ساب

ساب ووفر کاردیود چیست ؟/ساب ووفر کاردیود چیست ؟/ساب ووفر کاردیود چیست ؟/ساب ووفر کاردیود چیست ؟/ساب ووفر کاردیود چیست ؟/ساب ووفر کاردیود چیست ؟/ساب ووفر کاردیود چیست ؟/ساب ووفر کاردیود چیست ؟/

راه حل جهت دار / ساب ووفر کاردیود چیست

آیا ما می توانیم انرژی ساب ووفر مانند بلندگوهای تمام عیار را به جلو سوق دهیم خوب نیست؟ این مسئله مشکل بازخورد و همپوشانی فرکانس های پایه را حل می کند و از آنجا که بیشتر انرژی به سمت مخاطب هدایت می شود ، صدای پایه منسجم تر می شنویم. این روش دقیقاً ایده استفاده از ساب ووفرهای قلبی است. ساب ووفر کاردیود چیست

این چیز جدیدی نیست؛ در حقیقت ، مقاله ای در اواخر دهه 1980 به این مورد اشاره شده است ، و ده ها سال است که مهندسان صدا در حال تنظیم تنظیم ساب ووفرها هستند تا فرکانس های پایه را تا حد امکان آزاد کنند.

آنها چندین ساب ووفر مختلف را با هم ترکیب کرده و زمان را با استفاده از شماره گیری یا با تعویض ساب ووفر به جلو یا عقب تنظیم می کنند. آنها با محاسبه دقیق موقعیت ساب ووفر ، آنها توانستند با ترکیبی از فاز و فرعی ، پایه را یک طرفه تر کنند. برای تجربه این کار می توانید چند ساب ووفر تهیه کنید و خود آنها را روی صحنه بکشید و ببینید که چه می کنید. اگر آنها را جمع کنید ، به طوری که یکی از آنها برعکس دیگر ساب ووفرها باشد ، تقریباً نیمی از کار را انجام داده اید.

ایده اصلی این است که شما دو منبع صوتی دارید که فرکانس پایه یکسانی را تولید می کنند و قطبیت یکی مخالف با دیگری است. سپس باید زمان بندی را تغییر دهید تا فرکانس های جلوی این ساب ووفرها با یکدیگر در فاز باشند و با هم مخلوط شوند تا خروجی را به 2dB افزایش دهید.

سیگنال از پشت ساب ووفر باید محاسبه شود تا خارج از فاز باشد و تمایل به لغو آن دارد. از آنجا که دیزل باید پایدار باشد ، بیشترین تأثیر را در فرکانسهای تنظیم شده در جلوی ساب ووفر خواهد داشت.

اگر فرکانس 4 هرتز را انتخاب کنیم که طول آن تقریباً شش متر است ، باید برای بلند کردن آن به یک چهارم طول موج ، بلندگوی عقب را حداکثر 1.5 میلی ثانیه تنظیم کنیم. که فرکانس ها به خوبی یکپارچه هستند.

اگر بخواهیم سابووفرها را جابجا کنیم یا سعی کنیم به جای آن بر فرکانس دیگری تأثیر بگذاریم ، اعداد متفاوت خواهند بود. از آنجا که ما با محدوده فرکانس بسیار کمی (حدود 1 هرتز تا 1 هرتز) سروکار داریم ، تأثیر شما از این مسئله بیشتر از آنچه که شما می خواهید برای بلندگوهای کامل استفاده کنید. ساب ووفر کاردیود چیست

اگر این مقاله شما را گیج می کند ، نگران نباشید. بلندگوها در حال کار بر روی ساب ووفرهای کاردیود هستند که در یک سازه با اندازه مناسب قرار می گیرند و کارهای دشوار را برای شما انجام می دهند. این ساب ووفرها به شما امکان می دهد تمام فرکانس های پایه اضافی را از صحنه خارج کنید بدون اینکه مجبور به حرکت مداوم ساب ووفرهای سنگین باشید.

یک نمونه از این ساب ووفر کاردیود ، ساب ووفر QSC K212C است که دو آمپلی فایر قدرت و دو درایور 12 اینچی را در یک بدنه ارائه می دهد. این ساب ووفر با تنظیم زمان بندی بین دو درایور ، می تواند پایه بدنه ساب ووفر را فسخ کند (در این حالت حداکثر 2 دسی بل بیشتر از بین می رود). نکته جالب اینجاست که این ساب ووفر تمام کارهای پیچیده را برای شما انجام می دهد و نیازی به محاسبه آن نیست. فقط کافی است این ساب ووفر را روشن کنید و آن را در جهت درست قرار دهید. ساب ووفر کاردیود چیست

ساب ووفر کاردیود چیست ؟/ساب ووفر کاردیود چیست ؟/ساب ووفر کاردیود چیست ؟/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *