مجله آوا

آشنایی با انواع طراحی هدفون ها

آشنایی با انواع طراحی هدفون ها

طراحی هدفون، موضوعی مهم در انتخاب درست

در این مقاله قصد داریم تا با طراحی هدفون های موجود در بازار، از نگاه ظاهری و همچنین زبان طراحی آنها بیشتر آشنا شویم، مزایا و معایب آنها را بهتر شناخته و در هنگام خرید یک هدفون جدید، بر اساس نوع نیاز و استفاده خود بهترین انتخاب را داشته باشیم.

واقعیت این است که برای بسیاری از افراد، این ویژگی های ظاهری اهمیت چندانی ندارد. آنها تفاوت های این هدفون ها را صرفا بر مبنای شکل ظاهری آنها در نظر دارند، غافل از آن که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد و طیف خاصی از کاربران هستند. پس تا انتها با ما همراه باشید تا با شناختی بهتر از این تفاوت ها، هدفون منطبق بر نیاز های خود را انتخاب کنید. مشاهده هدفون های آوا

 

 

انواع طراحی هدفون ها

هدفون های داخل گوش (In Ear) 

این نوع از هدفون ها که به ایرفون نیز شهرت یافته اند، کوچک ترین نمونه هدفون ها و عمومی ترین نوع آن در میان کاربران می باشند. 

این هدفون ها با قرار گرفتن در داخل گوش، در نزدیکی پرده ی گوش های کاربر، ضمن تولید صدایی با کیفیت مطلوب، از ورود صدا های اطراف و نویز تا حد زیادی جلوگیری می کند. 

البته در این مورد نکته مهم انتخاب ایرباد یا همان سری های نرم و منعطف قرار گرفته بر روی هدفون است.

معمولا کمپانی های این نوع طراحی هدفون ها، تعدادی از این ایربادها را در سایز های متنوع در درون پکیج هدفون قرار می دهند، و انتخاب یک ایرباد نامتناسب با سایز گوش های کاربر، با ورود بخشی از صداهای محیطی به داخل هدفون، تجربه چندان خوشایندی را ایجاد نمی کند. 

 

 

از نقاط مثبت این طراحی هدفون ها می توان به سبک و قابل حمل بودن آنها و ایزولیشن مطلوب با عدم ورود نویز و صداهای محیطی به داخل هدفون می توان اشاره کرد.

از نقاط ضعف این هدفون ها می توان به آشفتگی و گره خوردن سیم ها در مدل های با سیم اشاره کرد، که به مرور می تواند در کارکرد هدفون تاثیر گذار بوده و موجب استهلاک تدریجی سیم ها گردد.

از طرفی برای تجربه نهایت لذت موسیقی ایرفون ها گزینه کاملی نیستند، زیرا برخورداری از درایورهای کوچک تر نسبت به سایر مدل های با ابعاد بزرگ تر، باعث شده تا توانایی پخش صدا در این مدل از هدفون ها نسبت به مدل های برخوردار از درایورهای بزرگ،  پایین تر باشد.

طراحی هدفون ها
هدفون های داخل گوش (In Ear)

هدفون های روی گوش (On Ear) 

این نوع از طراحی هدفون ها به نوعی جزو هدفون های سایز متوسط محسوب می شوند و با قرار گیری به طور کامل بر روی لاله گوش، صدا را مستقیما به کانال های گوش کاربر منتقل می کنند 

این هدفون ها در انواع با سیم و بی سیم تولید شده که نمونه های بی سیم آن به دلیل بهره مندی از باتری بزرگ تر نسبت به ایرفون ها، شارژ دهی بهتر و طولانی مدت را برای شما به ارمغان آورد و درایورهای بزرگ تر آن به نسبت ایرفون ها کیفیت صدای بالاتری را به همراه دارد.

 

 

 

این هدفون ها به دلیل قرار گرفتن بر روی لاله گوش و فاصله تا پرده گوش کاربر، ایجاد فشار کمتری بر گوش ها داشته و به سیستم شنوایی وی آسیب کمتری وارد می سازد و به دلیل ورود هوا از اطراف گوش ها به داخل، گرمای کمتری گوش ها را فرا گرفته و گوش ها دچار تعرق پایین تری می شوند. 

اما از طرفی همین منافذ ورود هوا باعث شده تا این نوع هدفون ها به لحاظ عایق بندی امتیاز پایینی را کسب کرده و همواره بخشی از صدای محیط وارد هدفون شده و این مورد از سویی باعث نشت صدا به بیرون هدفون شود.

طراحی هدفون ها
هدفون های روی گوش (On Ear) 

هدفون های اور ایر (Over Ear) 

این نوع هدفون ها با قرار گیری بر روی گوش و احاطه کامل آن، دارای ابعادی بزرگ تر چه در کاپ ها یا همان گوشی های هدفون و چه در ابعاد کلی آن و چه در باتری های آن می باشد.

 بزرگ تر بودن باتری این هدفون ها امکان استفاده طولانی مدتی از آنها را به نسبت دیگر مدل ها فراهم می آورد. 

بزرگ تر بودن کاپ ها در این طراحی هدفون به سازندگان اجازه می دهد تا از درایور های بزرگ تری نسبت به دیگر مدل ها بهره برده و در عین حال با احاطه کامل گوش، ضمن راحتی در استفاده و عدم آزار گوش ها در مدت زمان طولانی و عدم نفوذ صدای خارج از هدفون به داخل و جلوگیری از نشت صدا به بیرون، کیفیت بالایی را نیز به کاربر ارائه دهد.

طراحی هدفون ها
هدفون های اور ایر (Over Ear) 

یکی از دلایل این کیفیت بالا به ایجاد فاصله بین درایور ها و گوش های کاربر مربوط به که این به تجربه صدایی فلت و تفکیک شده در مدل های پشت باز و هیجانی و با بیس کوبنده در مدل های پشت بسته منجر می شود. 

از معایب این دست هدفون ها می توان به ابعاد بزرگ و وزن بیشتر و قابلیت حمل سخت تر این مدل ها اشاره کرد.

یکی از نکاتی که پیش از خرید این نوع طراحی هدفون ها باید به آن توجه داشت این است که در برخی از مدل ها، برای بهره برداری از توان نهایی درایور های آن نیاز به تقویت کننده یا آمپلی فایر دارید.

ضمن این که مدل های پر قدرت و بسیار با کیفیت آن، دارای قیمتی به مراتب بالاتر از دیگر هدفون ها می باشند. فروشگاه آوا ای وی ال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *