مجله آوا

از بین بردن فیدبک میکروفون

از بین بردن فیدبک میکروفون

از بین بردن فیدبک میکروفون

هيچ چيز نمي تواند نوازنده را آزار دهد و گاهي اوقات براي پوشش مانند غرق شدن و فحش بازخورد از طريق يك سيستم PA ، غواص شود. مهندس میکس همچنین می تواند بسیار ناراحت کننده باشد زیرا هر سر سرش را می پیچد تا در جهت خود نگاه کند ، گویی که می گوید “چرا اجازه می دهید چنین اتفاقی بیفتد؟”

بدیهی است که هیچ یک از ما نمایشگاهی را با هدف آسیب دیدن گوش افراد یا اجزای اسپیکر شروع نمی کنیم ، اما چالش های عملکرد یک بلندگو در یک اتاق با میکروفن باز می تواند پیچیده باشد. در اینجا بهترین روشها برای به حداقل رساندن خطر بازخوردی که همه باید از آن آگاه باشند ، چه در پشت کنسول و چه در جلوی میکروفون است.

فیدبک چیست؟

بازخورد زمانی اتفاق می افتد که یک بلندگو و میکروفون صدا را چندین بار چرخش کرده و به افزایش دامنه خاص فرکانس ها ادامه دهند. این اتفاق می افتد زیرا هیچ میکروفون یا بلندگو کاملاً مسطح نیست. 

اگر میکروفون برای کمک به وضوح از حداکثر سرعت 6 کیلوهرتز برخوردار است و شما یک منحنی EQ “لبخند” را به سیستم بلندگو خود وارد کرده اید ، هر دو قطعه فرکانس های بالاتر را تقویت می کنند. 

وقتی در میکروفون صحبت می کنید ، بلندگوها صدا را داخل اتاق قرار می دهند که توسط میکروفون ها نیز شنیده می شود و مجدداً مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که این صدا اغلب بازتابی از سطح محل است ، دیرتر از سیگنال اصلی است ، بنابراین این روند در واقع می تواند چندین بار تکرار شود.

 

از آنجا که این سطح به طور معمول در هر سفر از طریق سیستم افت زیادی می کند ، معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال ، اتاقی که در آن کار می کنید بر اساس هندسه آن بر فرکانس های خاصی نیز تأکید می کند. 

 

به این حالت ها اتاق گفته می شود و براساس طول ، ارتفاع و عرض یک اتاق توسعه می یابد. هرچه اتاق به یک مکعب نزدیکتر باشد ، این اثر مبهم تر خواهد بود زیرا هر بعد انرژی در یک فرکانس خاص انرژی ایجاد می کند و اگر همه یکسان باشند ، این فرکانس می تواند با صدای بلند طنین انداز باشد. 

 

اتاقی که یک مکعب 16’x16’x16 ′ باشد ، 35Hz زیادی ایجاد می کند ، بلکه اکتاو های آن فرکانس را در 70 هرتز و 140 هرتز نیز به وجود می آورد. اگر شما یک گیک ریاضی هستید فرمول تشخیص این موضوع بسیار ساده است.

سرعت صدا را در پاها در ثانیه – که 1،130 است – با اندازه گیری اتاق در پاها ، دو برابر کنید. فرمول وقتی از اندازه گیری 16 16 16 استفاده می شود:

1،130 / (16X2) = 35.3125Hz

این مسئله هنگامی که حالت اتاق با همان فرکانس هایی که در میکروفون و پاسخ بلندگو قرار دارد ، فرود می آید ، یک مشکل مهم می شود. این بدان معنی است که فرکانس چندین بار افزایش می یابد و باعث ایجاد سر و صدایی می شود که همه از آن وحشت داریم.

چرا 1dB پیشگیری ارزش درمان 16dB است

بهترین کار برای جلوگیری از بروز مشکلات قبل از شروع کار است. بدیهی است که ما می خواهیم بلندگوها را به دور از میکروفون ها نشان دهیم و یک مجری را در پشت سیستم بلندگو اصلی تنظیم کنیم.

اگر از یک سیستم کوچک استفاده می کنید و آن را در پشت میکروفون ها قرار می دهید تا مجری بهتر بشنود ، قبل از اینکه میکروفون را روشن کنید ، پشت هشت توپ قرار دارید! /از بین بردن فیدبک میکروفون/از بین بردن فیدبک میکروفون/از بین بردن فیدبک میکروفون

علاوه بر این ، درک میکروفن و ویژگی های آنها می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. بیشتر افراد راحت می توانند از ویژگی های جهت دار یک میکروفون استفاده کنند تا از بازخورد جلوگیری کنند. 

هر چیز دیگری مساوی باشد ، یک میکروفون قلبی نسبت به میکروفون omni بسیار بازخورد دارد زیرا با حرکت از جلوی میکروفون ، حساسیت کمتری دارد. 

بخاطر داشته باشید که میک های هایپر و فوق قلبی مانند Shure Beta58A یا Sennheiser e 935 در واقع نسبت به میکروفون معمولی قلبی نسبت به میکروفون حساس هستند ، بنابراین اگر از گوه های باز روی صحنه استفاده می کنید ، ممکن است انتخاب ضعیفی باشد.

برای خرید میکروفن های باسیم کلیک کنید

نموداري كه الگوی قطبي ميكروفن قلب را نشان مي دهد

شکل 1: Shure Beta 58A هنوز هم در 1kHz و 500Hz در قسمت پشت میکروفون بسیار حساس است.

با این حال ، یک امنی تمایل دارد که پاسخ فرکانس مسطح تری نسبت به قلب داشته باشد ، بنابراین اگر با نگه داشتن آن در اطراف میکروفون ، قلبی را به امنی تبدیل کنید ، در واقع مستعد بازخورد خواهد بود. همچنین ، جابجایی میکروفونی که دورتر از دهان یک خواننده تغذیه می شود 

در واقع بازخورد را تشدید می کند ، زیرا مهندس صدا برای حفظ سطح یکسان مجبور است سود بیشتری کسب کند. آموزش یک مجری در تکنیک میکروفون مناسب می تواند به بازخورد کمک کند!

متأسفانه ، فیزیک را نمی توان آموزش داد. تمام میکروفونهای موجود در صحنه سیگنالهایی را از صدا در صحنه دریافت می کنند. منبعی که دورتر است از نظر حجم کمتری دارد ، اما دارای تأخیر نیز هست ، تقریباً یک میلی ثانیه برای هر فوت مسافت (1130 فوت بر ثانیه اگر دو خواننده دارید که در کنار یکدیگر ایستاده اند ، آنها می توانند حدود 18 اینچ باشند.

هر دو mics هر دو خواننده را “خواهند شنید” اما با تاخیر زمانی بین آنها. حتی اگر خواننده ای که دورتر است از حجم کمتری برخوردار باشد ، این تاخیر کوچک به معنای فیلتر برخی از شانه ها اتفاق می افتد که باعث می شود پاسخ فرکانس خسته تر شود.

این بدان معناست که میکروفون های بازتر روی صحنه احتمال بازخورد را افزایش می دهد و نزدیکتر شدن این میکروفون ها به هم باعث می شود که این پتانسیل بدتر شود. /از بین بردن فیدبک میکروفون/از بین بردن فیدبک میکروفون/از بین بردن فیدبک میکروفون

روش رفع این مشکل

نادیده گرفتن میکروفن های بلااستفاده و دور نگه داشتن میکروفون ها تا آنجاست که واقعاً امکان پذیر است. به یاد داشته باشید که قانون مسافت معکوس به ما می گوید دو برابر کردن فاصله بین یک منبع و گیرنده منجر به کاهش سطح 6dB می شود و این خیلی زیاد است! از این واقعیت فیزیک به نفع خود استفاده کنید.

اگر دو میک 18 متری دارید – یا می توانید آنها را به صورت متناوب 3 ′ از هم جدا کنید – سپس خونریزی بین آن منابع و فیلتر شانه ای که ایجاد می شود با 6 dB پایین می رود و صدا را خطی تر و مستعد بازخورد می کند.

سرانجام ، به یاد داشته باشید که تمام میکروفنهای جهت دار آنچه را که “اثر نزدیکی” نامیده می شوند ، نشان می دهند. این امر باعث می شود که میکروفن وقتی در نزدیکی میکروفون هستید ، از بازده 10dB-15dB در محدوده فرکانس پایین برخوردار باشد. 

اگر یک خواننده درست در بالای میکروفون مانند Neumann KMS 104 یا DPA 2028 قرار داشته باشد و در یک اتاق 20’x20، قرار بگیرید ، سیستم شما در حال حاضر انرژی زیادی را در حدود 100Hz ایجاد می کند ، و به راحتی می تواند خارج شود.

دست استفاده از فیلترهای گذرگاه روی کنسول یا میکروفون می تواند به کنترل آن انرژی کمک کند و خطر بازخورد را محدود می کند.

برای خرید میکروفن های بیسیم کلیک کنید

تصویری که پاسخ فرکانس یک میکروفون KMS104 را نشان می دهد

شکل 2: می توانید ببینید وقتی Neumann KMS104 حدود 12 دسی بل بیشتر است در 100Hz در هنگامی که در قسمت بالای میکروفن هستید ، خروجی بیشتری دارد.

زنگ زدن در اتاق از بین بردن فیدبک میکروفون

این مسئله می تواند بسیار واضح باشد اگر اتاق شما وقتی به تمام EQ های خود نگاه می کنید انرژی زیادی ایجاد می کنید و می بینید که در بیشتر کانال ها فرکانس یکسانی را کاهش می دهید! شاید زمان آن فرا رسیده باشد که اتاقتان زنگ بزنید. 

شما می توانید یک حرفه ای را برای ورود به سیستم و تنظیم اتاق خود برای حل این مسئله استخدام کنید ، یا از یک پردازنده خودکار مانند dbx DriveRack 260 استفاده کنید که اتاق شما را تنظیم کرده و سرکوب بازخورد خودکار را انجام دهد.

اگر می خواهید خودتان آن را امتحان کنید ، این روند در واقع بسیار ساده است. اکثر کنسول های دیجیتالی دارای RTA در آنها هستند که به شما امکان می دهد به پاسخ صدای صوتی دریافت شده توجه کنید. 

در صورت داشتن این و EQ گرافیکی یا پاراگرافی در خروجی کنسول ، می توانید امروز شروع کنید.

با تغذیه نویز صورتی به بلندگوهای خود شروع کنید. اگر راهی برای تولید آن ندارید می توانید یک فایل را در اینجا بارگیری کنید تا از طریق سیستم خود بازی کنید. /از بین بردن فیدبک میکروفون/از بین بردن فیدبک میکروفون/از بین بردن فیدبک میکروفون

یک میکروفون اندازه گیری ساده مانند PreSonus PRM1 را در وضعیت گوش دادن در اتاق قرار دهید و آنرا درون کانال کنسولی اجرا کنید که هیچ EQ کاربردی نداشته باشد و RTA را برای کانال میکروفون در نظر بگیرید.

سر و صدای صورتی توزیع انرژی یکنواخت است ، بنابراین اگر در پاسخ پاسخ هرگونه افزایش سنبله مشاهده کردید ، اینها نشانه هایی از افزایش (رزونانس) در اتاق است. اگر دست انداز 300Hz است ، از EQ گرافیکی استفاده کنید تا 3DB از سطح در آن فرکانس خارج شود.

 

توجه داشته باشید اگر سوراخ های بزرگی در منحنی پاسخ دارید با اضافه کردن EQ در این فرکانس ها نمی توانید همین کار را انجام دهید زیرا این امر به دلیل هندسه اتاق نیز ایجاد می شود.

 

افزودن EQ خروجی به شما کمک نمی کند. در آن مرحله شما نیاز به حرکت بلندگوها دارید ، اما این امر به مقاله دیگری نیاز دارد!

زنگ زدن به بازخورد می تواند پس از اتمام این کار انجام شود. نویز صورتی را خاموش کنید و همه میکروفون های موجود در کنسول خود را باز کنید. فیدر اصلی را به آرامی روشن کنید تا سیستم شروع به بازخورد کند. این فرکانس در RTA متمایز خواهد بود و می توانید آن فرکانس را در EQ خروجی خود پایین بیاورید. 

 

اگر RTA در کنسول خود ندارید می توانید یکی از طریق تلفن خود را بارگیری کنید. گاهی اوقات اگر من بخواهم آن بازخورد را در طول یک نمایش بازنویسی نکنم ، یک گوشه بازخورد را به صورت RTA در تلفن خود می خوانم تا خواندم سریع را در چه فرکانس در آن قرار دهم. این روند را در صورت لزوم تکرار کنید.

سرکوب فیدبک خودکار

بعضی اوقات تولید کنندگان تصمیم می گیرند که یک متخصص در جعبه را با تجهیزات بسته بندی کنند. اگر همه این موارد برای شما بسیار اغوا کننده به نظر برسد ، میکسر مانند سری QSC TouchMix تنظیم تنظیم خودکار اتاق و مجموعه ای از فیلترهای سرکوب بازخورد خودکار را به شما می دهد. 

این سرکوب بازخورد در اجرای بسیار آسان است ، به معنای واقعی کلمه یک فشار یک دکمه هنگامی که بازخورد را می شنوید و آن را پیدا کرده و از بین می برد. ما باید این را در هر کنسول زنده داشته باشیم! 

 

حتی اگر از جادوگری که در این میکسر ساخته شده استفاده نکنم ، من اغلب از تشخیص فرکانس آن برای بریدن آن قسمتها استفاده می کنم ، وقتی قبل از رسیدن باند به عمد باعث ایجاد برخی بازخوردها شدم.

از بین بردن فیدبک میکروفون/از بین بردن فیدبک میکروفون/از بین بردن فیدبک میکروفون/از بین بردن فیدبک میکروفون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *